در یک دسته بندی کلی، کلیه مقاطع فولادی به دو گروه باز و بسته دسته‌بندی می‌شوند. محصولاتی مانند لوله و قوطی از گروه بسته و محصولاتی مانند نبشی، تیرآهن و ناودانی و غیره از جمله مقاطع فولادی گروه باز هستند.

از طرفی پروفیل‌ها با توجه به ویژگی‌هایی مانند شیوه تولید، موارد مصرف، و وزن آن‌ها به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

ویدئو تفاوت پروفیل سبک و سنگین

در این ویدیو، آنچه در این مطلب نوشته شده را به صورت خلاصه و در یک نگاه مشاهده می‌کنید. در صورت تمایل می‌توانید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

قیمت پروفیل نیز بسته به مواردی که ذکر شد، متفاوت است. در مقاله حاضر به دسته‌بندی پروفیل براساس وزن آن‌ها و تفاوت پروفیل سبک و سنگین می‌پردازیم.

پروفیل‌ها بر طبق وزن، شامل دو گروه پروفیل سبک و پروفیل سنگین هستند. عامل دسته‌بندی پروفیل‌ها به سبک و سنگین، وزن و ضخامت ورق مصرفی در تولید پروفیل می‌باشد.

انواع قوطی پروفیل

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، پروفیل ها بر اساس وزن به دو دسته کلی پروفیل سنگین و سبک تقسیم بندی می شوند. در واقع مسئله ضخامت و نوع ورق مصرفی سبب تفاوت وزن آنها شده که به این ترتیب و بر این اساس، پروفیل ها به دو دسته سبک و سنگین تقسیم بندی شده اند.

در ادامه این مقاله به طور تخصصی بررسی وزن، ویژگی، کاربرد و قیمت پروفیل سنگین و سبک خواهیم پرداخت.

پروفیل سنگین

شکل ظاهری پروفیل سنگین به صورت مستطیل و مربع است و با توجه به نوع کاربری در دو نوع ساختمانی و صنعتی در بازار وجود دارد.

در تولید این پروفیل که به وسیله نورد گرم صورت می گیرد از ورق سیاه استفاده می شود و ضخامت ورق از 1.5 میلی متر بیشتر است.

پروفیل سنگین

کاربرد پروفیل سنگین

از پروفیل سنگین در صنایع بسیاری استفاده می‌شود و کاربردهایی آن به شرح زیر است:

  • این پروفیل غالبا در صنایعی استفاده می شود که به تحمل وزن زیاد نیاز دارند
  • استفاده در صنعت خودروسازی
  • صنعت راه سازی
  • ساخت ماشین آلات صنعتی
  • صنعت ساختمان سازی
  • سوله

ویژگی های پروفیل سنگین

برخورداری پروفیل سنگین از مزیت‌های منحصربه‌فرد زیر، منجر به کاربرد گسترده آن می‌شود:

  • خاصیت جوش پذیری بالا
  • درجه تحمل سختی زیاد
  • مقاومت خمش و پیچش بالا
  • قیمت مناسب واقتصادی
پروفیل سنگین چیست + ویژگی ها، روش تولید و 7 کاربرد

تعریف پروفیل سبک چیست؟

در مقابل پروفیل سنگین پروفیل سبک وجود دارد که در ادامه به توضیحاتی در این خصوص اشاره می کنیم. این پروفیل با نام پروفیل مبلی هم شناخته شده است.

برای تولید آن از استاندارد DIN2394 و EN10219-2 استفاده می شود. این پروفیل به روش نورد سرد و از ورق روغنی ساخته می شود. همچنین ضخامت آن پایین تر از 1.5 mm است.

لازم به ذکر است که بعضی از نبشی‌ها در دسته‌بندی پروفیل‌های سبک قرار می‌گیرند. طبق این تقسیم‌بندی، نبشی‌ با سایزهای 10، 12، 18 و اندازه بال 20 تا 50 میلی‌متر، جزو پروفیل‌های سبک قرار می‌گیرند.

پروفیل سبک

پروفیل مبلی چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، پروفیل‌های مبلی به آن دسته از قوطی پروفیل‌هایی اطلاق می‌شود که دارای ضخامت پایین و به تبع آن وزن کم هستند. ظرافت ساخته پروفیل‌های مبلی قابل توجه است.

کاربرد پروفیل سبک

برخلاف پروفیل سنگین، در مواقعی که دقت ابعادی و ظرافت حائز اهمیت بسیاری باشد، از پروفیل سبک استفاده می‌شود. به‌طور کلی موارد مصرف آن به شرح زیر است:

  • صنعت ماشین سازی
  • صنعت ساخت لوازم خانگی
  • استفاده برای تولید مبلمان
  • صنعت کشاورزی
  • ساخت دوچرخه

ویژگی های پروفیل سبک

پروفیل مبلی یا سبک همانند و حتی بیش از پروفیل سنگین مزایا دارد. محبوبیت این مقطع فولادی نیز به همین مزیت‌ها برمی‌گردد. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • قابلیت جوش پذیری بالا
  • قابلیت شکل پذیری بالا
  • تنوع در سایز
  • قابلیت آبکاری
  • قابلیت اعمال پوشش ضد خوردگی
  • کیفیت عالی
  • تنوع در سایز و وزن
  • سرعت بالا در تولید
  • صرف زمان و هزینه پایین
پروفیل سبک چیست + 4 کاربرد، مزایا و روش تولید

تولید پروفیل چگونه انجام می‌شود؟

پس از فراهم کردن مواد اولیه که اکثرا از فولاد مبارکه تهیه می شود، کلاف ها را به نوار تبدیل می کنند و در اندازه های تعیین شده برش می زنند.

در مرحله تولید، محصول مورد نظر به وسیله دستگاه های مشخص، مانند: گیوتین، انباره، فرم دهی (رول فرمینگ)، سرد کننده و سایزدهی تولید می شود.

روش تولید پروفیل

روش تولید پروفیل به شیوه مستقیم

در روش تولید پروفیل به شیوه مستقیم، نوارها را از میان دو قالبی که بالا و پایین وجود دارد عبور می دهند تا نوار به این وسیله تغییر شکل دهد و نهایتا با عملیات جوش دو لبه را به هم وصل می کنند.

پس از تعیین سایز دلخواه فرایند برش زنی انجام و محصول دسته بندی و به انبار فرستاده می شود. محصولاتی که به شیوه مستقیم تولید می شوند ابعاد دقیق تر و کیفیت بیشتری دارند.

روش تولید پروفیل به شیوه غیرمستقیم

در روش غیر مستقیم به وسیله ماشین نورد، محصول مورد نظر را شکل داده و لوله تولید می شود. سپس فرایند جوش دهی انجام و محصول به شکل های مد نظر در می آید. این روش به نسبت روش مستقیم از میزان دقت کمتری برخوردار است.

قیمت و وزن پروفیل سبک و سنگین

وزن پروفیل سبک و سنگین با استفاده از پارامترهای ضخامت ورق مصرفی، طول و عرض پروفیل قابل محاسبه است. قیمت آن نیز وابسته به نوع و قیمت ورق مصرفی و وزن آن قابل محاسبه می باشد.

وزن پروفیل سنگین

به طور کلی با داشتن ابعاد، ضخامت ورق مصرفی می توان وزن پروفیل سبک را محاسبه کرد. همانطور که میدانید ورق مصرفی تولید پروفیل سنگین، ورق سیاه و دارای ضخامتی بالاتر از یک و نیم میلی متر می باشد. با داشتن طول و عرض پروفیل نیز می توان وزن آن را محاسبه کرد.

وزن پروفیل سبک

وزن پروفیل سبک نیز مانند وزن پروفیل سنگین با داشتن ابعاد، ضخامت ورق مصرفی قابل محاسبه است. همانطور که میدانید ورق مصرفی تولید پروفیل سبک، ورق روغنی و دارای ضخامتی کمتر از یک و نیم میلی متر می باشد. با داشتن طول و عرض آن نیز می توان وزن پروفیل سبک را محاسبه کرد.

فرمول محاسبه وزن پروفیل سبک و سنگین

به طور کلی وزن قوطی سبک و سنگین از فرمول زیر محاسبه می شود:

فرمول کلی محاسبه وزن قوطی پروفیل سنگین و سبک
فرمول کلی محاسبه وزن قوطی پروفیل سنگین و سبک

قیمت پروفیل سبک و سنگین

در حالت کلی تغییرات قیمت پروفیل سبک و سنگین وابسته به قیمت ورق مصرفی، نوسانات نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، وزن پروفیل می باشد. شما عزیزان می توانید همه روزه قیمت پروفیل سبک و سنگین در لینک زیر مشاهده کنید.

پروفیل سبک چه تفاوتی با پروفیل سنگین دارد؟

تفاوت پروفیل سبک و سنگین

تا اینجا به تعریف دو نوع پروفیل و ویژگی های هر کدام پرداخته شده است. در ادامه قصد داریم تفاوت این دو پروفیل را ذکر کنیم.

اولین تفاوت در ورق مصرفی تولید این پروفیل ها است. قبلا ذکر کردیم که برای تولید پروفیل سنگین از ورق سیاه و برای تولید پروفیل سبک از ورق روغنی استفاده می کنند.

مورد دوم موارد مصرف این دو نوع پروفیل است. با توجه به ضخامت ورق مصرفی در پروفیل سنگین که بالاتر از 1/5 mm است از این پروفیل بیشتر در جاهایی استفاده می شود که نیاز به تحمل وزن زیادی دارند.

و در مقابل در پروفیل سبک با توجه به اینکه ضخامت آن کمتر از 1.5 mm است، از آن در جاهایی که میزان حساسیت کار بالا بوده و به دقت ابعادی بیشتری نیاز است، استفاده می شود.

مورد سوم می توان به تفاوت قیمتی بین آن ها اشاره کرد. از نظر قیمت هر متر پروفیل سبک گرانتر است. اما چون قیمت ها بر حسب وزن محاسبه می شوند، و پروفیل سنگین وزن بیشتری دارد طبیعتا قیمت آن نیز بیشتر می شود.

شاهین فلز سپاهان

کارخانه تولید کننده قوطی پروفیل

۰۳۱۴۵۲۷۳۰۱۰

قیمت پروفیل سبک و سنگین به چه عواملی بستگی دارد؟

پروفیل چه سبک باشد و چه سنگین، قیمت ثابتی ندارد و تحت تاثیر عوامل گوناگون، دچار نوسان خواهد شد. عواملی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، هزینه تمام شده پروفیل رو تحت تاثیر قرار می‌دهند:

  • قیمت مواد اولیه
  • برند کارخانه تولیدکننده
  • هزینه حمل و نقل
  • ضخامت پروفیل
  • تغییرات عرضه و تقاضا
  • نوسانات ارزی و تورم

جمع بندی

در این مطلب به بیان تعریف و تفاوت پروفیل های سبک و سنگین اشاره شده است. پروفیل ها از لحاظ مختلفی دسته بندی می شوند یک نمونه از آن ها دسته بندی پروفیل ها بر طبق وزن است که شامل دو گروه پروفیل سبک و پروفیل سنگین می باشند. عامل دسته بندی پروفیل ها به سبک و سنگین، وزن و ضخامت ورق مصرفی است.

در بیان تفاوت این دو نوع پروفیل اینکه با توجه به ضخامت ورق مصرفی در پروفیل سنگین که بالاتر از 1/5 mm است از این پروفیل بیشتر در جاهایی استفاده می شود که نیاز به تحمل وزن زیادی دارند.

و در مقابل در پروفیل سبک با توجه به اینکه ضخامت آن کمتر از 1.5 mm است، از آن در جاهایی که میزان حساسیت کار بالا بوده و به دقت ابعادی بیشتری نیاز است، استفاده می کنند.

منبع(Resource): What Are Steel Profiles

سوالات متداول

تفاوت پروفیل سبک و سنگین چیست

به طور خلاصه عامل تفاوت در وزن و ضخامت ورق مصرفی است.

نوع و ضخامت ورق در پروفیل سنگین

در پروفیل سنگین از ورق سیاه استفاده می شود و ضخامت ورق از 1.5 mm بیشتر است.

نوع و ضخامت ورق در پروفیل سبک

این پروفیل به روش نورد سرد و از ورق روغنی ساخته می شود. همچنین ضخامت آن پایین تر از 1.5 mm است.

چه موقع از پروفیل سنگین استفاده می شود

این پروفیل غالبا در صنایعی استفاده می شود که تحمل وزن بالا مورد توجه باشد. مانند ساخت ماشین الات صنعتی و … .

چه موقع از پروفیل سبک استفاده می شود

این پروفیل در جاهایی که میزان حساسیت کار بالا بوده و دقت ابعادی بیشتری نیاز است، استفاده می شود. مانند ساخت لوازم خانگی و … . نکات تکمیلی در متن مقاله